Tampere-suunnnistus 2015

Saapuminen sprintin kilpailukeskukseen
Tampere-suunnnistus 2015

Helppo ja turvallinen tapa saapua sprintin kilpailukeskukseen on Epilän viittojen mukaisesti oheisen kuvan mukaisesti:

hyhky

 

Pysäköinti sijaitsee Hennerinkatu 8, Tampere, (61.506521, 23.688958). Paasikiventien kautta ajettaessa ja ajo Epilän Peurankadun ja Mattilankadun kautta.

Sprinttiin sopiva kenkä
Tampere-suunnnistus 2015

VJ Sarva amas on nappulakenkä, joka sopii sprinttiin ja polulle. Uutuus kenkä toimii hyvin myös Tampere-suunnistuksen sprintissä, sillä maasto on yhdistelmä asfalttia, sorapohjaisia kulkuväyliä, puistoalueita sekä lyhyitä polunpätkiä, jotka voivat sateen sattuessa olla liukkaitakin.

VJ-Sarva amas kenkää myy Suunnistajan Kauppa ja myyntipiste on Tampere-suunnistuksen kaikkina kilpailupäivinä mukana kisapaikalla.

Miesten ja naisten pääsarjojen (H21 ja D21) palkintona voittajalle on VJ Sarva amas nappulakenkä - sprinttiin ja polulle!

alt

Viitapohjan pysäköintijärjestelyt
Tampere-suunnnistus 2015

Viitapohjassa pysäköidään alkuperäisen suunnitelman mukaisesti kilpailukeskuksen läheisyydessä olevilla pelloilla.  Noudattakaa liikenteenvalvojien ohjeita.

Maksu 2 €/päivä. Maksu tasarahalla tullessasi tai infoon.

 

HirvikangasKilpailukeskus

Viitapohjan ratamestareiden mietteitä ja maastokuvia
Tampere-suunnnistus 2015

 

Tämän vuoden Tampere Suunnistuksen maastokilpailu käydään Tampereen ja Oriveden rajalla Viitapohjassa. Kokonaisuutena maasto on hyvin vaihteleva ja rikkonainen, mutta melko tavanomainen ja taidollisesti vaativa hämäläinen suunnistusmaasto. Lauantain pitkillä matkoilla testataan reitinvalintaosaamista ja valitun reitin sujuvaa toteuttamista. Sunnuntain keskimatkat ovat perinteisempää rastinottoa.

Lauantain maastoa halkoo rotkolaakso, joka on Natura-ohjelman arvokas kallioalue. Myös pienempiä suojelualueita on useampia. Suojelualueiden vuoksi ratasuunnittelussa on jouduttu tekemään jotain kompromissiratkaisuja. Maaston halkaisevan Natura-alueen poikki pidemmät radat on ohjattu kahdesta kohtaa. Lisäksi maastoa rikkoo liikennöity soratie, joka ylitetään molempina päivinä karttaan merkityistä kohdista varovaisuutta ja ohjeita noudattaen. Maastossa on muutama metsäautotie sekä joitain avohakkuita, muutamia peltoja ja metsälampia. Siis varsin tavanomainen teiskolaismaasto, joka tarjoaa monipuolisuutta ja vaihtoehtoja reitinvalintoihin. Maastosta löytyy myös taimikkoa ja harvennushakkuita kulkukelpoisuutta heikentämässä, mutta vastapainona vauhdikkuutta tarjoavia hienoja mäkialueita, rinnettä ja hyväpohjaista vanhaa kuusikkoa. Korkeuserot ovat maltilliset, lukuun ottamatta rotkolaakson ylitystä, jossa on mahdollisuus hankkia hyvät hapot reisiin.

Lapsille ratamestari haluaa evästyksenä tarjota kaksi kartta-kuvaparia:


 


HirvikangasRtmLausuntoVillenKuva

 

Kuvaparit eivät kuvasta koko maastoa, mutta on opetuksellisesti hyvä käydä lapsien kanssa läpi ennen kilpailuja. Aivan nuorimmille nämä karttamerkit saattavat olla uusia..

Lasten ratoja katkoo hyvin selvät ”stopparit”. Polkuja ei liiemmin ole, mutta muita suunnistusta tukevia elementtejä on pyritty radoille keräämään mahdollisimman paljon.


Alla karttaotteita ja maastokuvia


HirvikangasKarttakuvia



HirvikangasMaastokuva2


HirvikangasMaastokuva3


Mikko Vainio (sarjat H/D16-85) ja Ville Niemelä (sarjat H/D10-14)