Tampere-suunnistus 2011

Alustavat matkat ja rastimäärät
Tampere-suunnistus 2011

 

Lähtö 1. 2,2 km

Lähtö 1. 100 m
Lähtö 2. 800 m

Lähtö 2. 600 m


LA

SU
Sarjat Matka Rasteja Lähtönro
Sarjat Matka Rasteja Lähtönro
H21A 9,9 19 1 H21A 5,2 20 1
H21AL 7,0 15 1 H21AL 3,8 15 1
H21C 4,0 11 1 H21C 1,9 9 1
H35 8,1 17 1 H35 4,6 19 1
H40A 7,3 17 1 H40A 4,3 19 1
H40AL 6,3 13 1 H40AL 3,7 15 1
H45A 7,0 15 1 H45A 3,8 15 1
H45AL 5,4 11 1 H45AL 3,1 13 1
H50A 6,3 13 1 H50A 3,7 15 1
H50AL 5,1 11 1 H50AL 2,9 14 1
H55A 5,8 13 1 H55A 3,3 14 1
H55AL 5,1 11 1 H55AL 2,7 12 1
H60 5,4 11 1 H60 3,1 13 1
H65 5,1 11 1 H65 2,7 12 1
H70 4,5 11 1 H70 2,1 9 1
H75 2,1 9 2
H75 1,9 9 1
H80 2,1 9 2
H80 1,9 9 1
H85 2,5 8 2
H85 1,9 9 1
H18 7,3 17 1 H18 4,3 19 1
H16 4,7 14 1 H16 2,5 11 1





D21A 7,7 17 1 D21A 4,2 18 1
D21AL 5,1 11 1 D21AL 2,9 14 1
D21C 4,0 11 1 D21C 1,9 9 1
D35 5,6 12 1 D35 3,5 15 1
D40 5,2 11 1 D40 3,2 15 1
D45 5,1 11 1 D45 2,9 14 1
D50 4,8 11 1 D50 2,4 11 1
D55 4,8 11 1 D55 2,4 11 1
D60 4,4 13 1 D60 2,0 9 1
D65 4,4 13 1 D65 2,0 9 1
D70 2,0 9 2
D70 1,9 9 1
D75 2,0 9 2
D75 1,9 9 1
D18 5,2 11 1 D18 3,2 15 1
D16 4,1 13 1 D16 2,3 11 1





H14 2,6 12 2
H14 2,1 9 2
H13 1,8 9 2
H13 1,9 9 2
H12 1,5 8 2
H12 1,6 8 2
N-avoin 1,9 8 2
N-avoin 2,3 8 2
H12TR 1,6 7 2
H12TR 2,5/1,6 6 2
H10RR 2,0/1,4 6 2
H10RR 2,5/1,5 6 2





D14 2,4 12 2
D14 2,1 9 2
D13 1,8 9 2
D13 1,9 9 2
D12 1,5 8 2
D12 1,6 8 2
D12TR 1,6 7 2
D12TR 1,7 5 2
D10RR 2,0/1,4 6 2
D10RR 2,1/1,6 5 2



Kunto A 6,9 14 1
Kunto A 4,3 16 1
Kunto B 3,7 9 1
Kunto B 2,3 10 1

Lauantain lähdöissä juomapisteet
Tampere-suunnistus 2011

Lauantain molemmissa lähdöissä on juomapisteet. Tarjolla on vettä, jotta kilpailijat pääsevät metsään mahdollisimman virkeinä.

Ratamestarin mietteitä
Tampere-suunnistus 2011

Tampere Suunnistuksen 2011 maasto on monelle tuttu v.2008 Jukolan Viestistä. Maasto tarjoaa sekä haasteita että nopeakulkuisuutta. Kartan halki kulkeva tie jakaa maaston siten, että pohjoispuoli on nopeaa ja hyväpohjaista, kun taas eteläpuoli on enemmänkin tyypillistä suunnistuksellista hämäläistä maastoa ollen kuitenkin pääosin hyväpohjaista. Huonoimmat maastonosat on pyritty ratasuunnittelulla kiertämään.

Lauantain lähtö 1 on hieman totuttua pidemmällä, joten lähtöön siirtymiseen kannattaa varata riittävästi aikaa. Korostettakoon lisäksi asiaa, joka on jo kilpailuohjeessakin mainittu eli kilpailukeskusta lähestyttäessä ylitetään tie, jota ei ole suljettu liikenteeltä. Yhtä varsinaista ylityspaikkaa ei ole, joten kilpailijoiden on syytä noudattaa erityistä varovaisuutta tien ylityksessä.

Ratasuunnittelulla on pyritty luomaan kaksi hyvinkin erityyppistä kisaa. Lauantaina on tarjolla pitkähköjä rastivälejä, kun taas sunnuntaina matkan lyhentyessä vauhti sekä rastimäärä kasvavat. Lauantaina tarvitaan pitkän matkan elementtejä; kartanlukua, rytmitystä sekä fyysisyyttä. Sunnuntaina taas hyväpohjaisessa maastossa tarvitaan tasapainoa vauhdin ja kartanluvun kesken. Varsinkin sunnuntain radoilla rasteja on lähekkäin, joten koodit on syytä tarkistaa huolella.

Lasten sekä vanhimpien veteraanien radat kiertävät molempina päivinä hyväpohjaisella maastonosalla.

 

Kimmo Viertola

Tampere-suunistuksen kilpailukeskus
Tampere-suunnistus 2011

Allaolevasta kuvasta näen Tampere-suunistuksen kilpailukeskuksen layoutin, eli mistä löydät minkäkin toiminnon. Toiminnot on keskitetty tiiviisti Kaanaan speedway radan ympäristöön.

Kuvasta kannattaa huomioida vaarallisen alueen merkillä merkitty karting rata. Rata on viikonlopun aikana normaalisti käytössä, joten asfaltoidulle ajoradalle meneminen on kielletty. tre11layout